Rabu, November 03, 2010

Muzik Keroncong

 Muzik Keroncong

Seni muzik keroncong mula diperkenalkan ke Semenanjung Tanah Melayu pada akhir abad ke-19 apabila ramai pekerja buruh dari Indonesia terutama dari Pulau Jawa berhijrah ke Malaysia untuk mencari pekerjaan. Penduduk dari Jawa berhijrah ke Malaysia untuk mencari pekerjaan. Penduduk dari Jawa, tidak ketinggalan juga membawa bersama kesenian mereka termasuk seni muzik gamelan, keroncong, muzik untuk wayang kulit, kuda kepang, barongan, hamdulok, katoperak, silat dan sebagainya.

Kawasan-kawasan yang banyak terdapat kegiatan muzik keroncong adalah di tempat-tempat di mana terdapat ramai orang Jawa dan keturunannya seperti di negeri Johor, di pantai barat negeri Selangor dan Perak. Pada mulanya lagu-lagu keroncong yang dimainkan oleh orang tempatan adalah lagu-lagu yang berasal dari Indonesia. Akan tetapi lama-kelamaan, selepas Perang Dunia Kedua, ada pencipta lagu tempatan yang mencipta lagu-lagu keroncong bercorak Melayu seperti Zubir Said, Ahmad Jaafar, P. Ramlee, Mohd. Wan Yet, Johar Bahar, Sudar Mohammad, Zainal Ibrahim dan pada akhir-akhir ini Mahzan Manan dan Ariff Ahmad. Di Indonesia terdapat ramai pencipta lagu keroncong yang ternama antaranya Ismail Marzuki, Gesang R. Maladi, Oey Yok Siang, R. Sutedjo, Arimah, Budiman B. J., S. Padimin, L. Hidayat, S. Poniman, Teruma Hadi, Iskandar dan Mochtar Embut dan pada masa sekarang Soeharto A. H., Riyanto dan ramai lagi.(Ariff Ahmad 2001, Seni Muzik Keroncong)

Walaubagaimana pun pengaruh muzik Barat yang bermula pada pertengahan kurun ke-20 telah menjejaskan perkembangan seni muzik tradisional terutamanya di kalangan generasi muda sehinggalah ke masa kini. Pada masa kini, kemajuan teknologi semakin maju dan kemudahan ekloktronik yang mudah. Dengan kemajuan ini wujudlah peralatan muzik yang mengantikan pelatan muzik tradisional seperti radio, MP3, MP4, DVd dan sebangainya lagi. Dengan ini, muzik tradisional terpaksa bersaing dan akhirnya mengalami kemerosotan di ancam muzik Barat. Oleh itu kita sebagai pewaris haruslah menjaga kesenian Melayu Tradisional dengan baik dan di perturunkan agar "tidak hilang dek hujang, x lekang dek panas."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan